Marimekko
Marimekon tarina
Marimekko on suomalainen designyritys, joka tunnetaan ympäri maailmaa rohkeista väreistään ja alkuperäisistä kuvioistaan. 1950-luvulta lähtien merkki on luonut tuotteita, jotka inspiroivat luovuuteen ja arjen iloon – tekstiileistä ja sisustuksesta vaatteisiin, laukkuihin, asusteisiin ja värikkäisiin keittiötarvikkeisiin.
Tarina alkaa Printexistä, tekstiilialan yrityksestä, jonka Viljo Ratia osti. Hänen puolisonsa Armi Ratia loi pohjan Marimekko-brändille. Koulutettu tekstiilisuunnittelija Armi Ratia aikoi aluksi perustaa oman vahanauhatehtaansa, mutta kun myynti ei mennyt suunnitelmien mukaan, hän alkoi luoda moderneja tekstiilejä ja vaatteita keskittyen luovuuteen ja laatuun. Projekti sai nimensä Marimekko, innoituksena Maris-mekosta, ja ensimmäinen mallisto koostui kauniista ja leikkisistä mekoista.
Seuraavien vuosien aikana Marimekko laajeni nopeasti. Ensimmäinen myymälä avattiin Suomessa 1950-luvulla ja se oli edelläkävijä tarjoamaan modernia designia rohkeilla kuvioilla laajemmalle yleisölle. Pian sen jälkeen avattiin myymälöitä Ruotsissa ja myöhemmin Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Nykyään Marimekko on läsnä yli 40 maassa, noin 170 myymälässä ja palvelee asiakkaita 39 maassa verkkokauppansa kautta.
Yksi historian ikonisimmista kuoseista on Unikko, unikonkukka, jonka Maija Isola on suunnitellut. Se symboloi brändin leikkisää ja värikästä ilmettä. Vuosien varrella monet merkittävät suunnittelijat, kuten Vuokko Nurmesniemi ja Annika Rimala, ovat jättäneet jälkensä Marimekkoon, ja yhdessä he ovat rakentaneet perinnön luovuudesta, rohkeudesta ja ajattomasta estetiikasta.
Marimekko on enemmän kuin designia – se on kunnianosoitus väreille, muodolle ja henkilökohtaiselle ilmaisulle. Jokainen tuote kertoo tarinan rohkeista ideoista, ajattomasta designista ja inspiraatiosta, joka tuo iloa koteihin ja arkeen ympäri maailmaa.




